PRESSMEDDELANDE  2024-09-06

NORDIC SPORT & EVENT PÅBÖRJAR GGN 2.0 BANAN.
Den 19 juli 2024 sa länsstyrelsen ja till GGN 2.0, därefter har beslutet överklagats av 4 familjer och delvis av Gotlands Botaniska Förening.

Länsstyrelsen har godkänt GGN i två separata beslut. Det ena ärendet (4695-2023) var ett samråd utifrån påverkan på natur- och kulturmiljön (12 kap. 6 § miljöbalken) som avsåg hela verksamheten, från byggandet av banan och tävlingscentrum via genomförandet av själva tävlingarna till det avslutande återställandearbetet. Det andra ärendet (4506-2023) avsåg specifikt dispens från terrängkörningslagen. Eftersom den i samrådsärendet prövade verksamheten avser just terrängkörning kan man därför säga att samma sak delvis har blivit prövad två gånger och båda gånger med positivt resultat för GGN.

Gotlands Botaniska Förening överklagade länsstyrelsens beslut i samrådsärendet (inte terrängkörningsdispensen) och hade synpunkter på en kortare transportväg samt ville att Nordic Sport & Event skulle ställa säkerhet för återställningsarbetena. Nordic Sport & Event gick med på den ändrade vägsträckningen, vilken därför också fastställdes av mark- och miljödomstolen. Domstolen avslog föreningens begäran om säkerhet.

Sju privatpersoner (4 familjer) överklagade både länsstyrelsens beslut och begärde att dispensen skulle dras tillbaka och att GGN skulle förbjudas från att genomföras. I ärendet om samråd ansåg mark- och miljödomstolen att personerna inte var berörda och avvisade deras överklagande (Nacka tingsrätt, mål nr M 6304-24, dom den 23 augusti 2024). I målet om terrängkörningsdispens avslog förvaltningsrätten deras överklagande (Förvaltningsrätten i Stockholm, mål nr 15456-24 och 15485-24, dom den 3 september 2024).

För tydlighets skull handlar det inte om att GGN ska köras på de klagandes familjers marker, utan de bor i Hejdeby och är inte direkt grannar med de markområden som vi kommer att anlägga banan på.

–  Conny Bohlin VD Nordic Sport & Event säger att i allt viktigt gäller alltså länsstyrelsens godkännanden av GGN fortfarande. Båda besluten är förenade med villkor. Vi kommer att uppfylla dessa villkor och GGN kommer därför att genomföras som planerat.

NORDIC SPORT & EVENT TAR FULLT ANSVAR NÄR VI NU PÅBÖRJAR ARBETET I HEJDEBY.
Sedan den 28 augusti 2023 (Försvarsmakten gav sitt besked att GGN inte kan vara kvar på Tofta skjutfält) har Nordic Sport & Event arbetat nära alla berörda myndigheter men framför allt med länsstyrelsen och Region Gotland. Vi kommer att ta vårt fulla ansvar när vi nu påbörjar arbetet och genom försiktighetsprincipen säkerställa alla natur- och djurmiljöer i området. Länsstyrelsen och två domstolar har godkänt vår miljökonsekvensbeskrivning utifrån det gedigna förarbetet vi gjort.

– Vi har under hela processen lyssnat på myndigheternas råd och vägledning, vi har tagit hjälp av konsultföretaget SWECO för miljökonsekvensbeskrivningen, provtagningar och undersökningar längs med bansträckningen. Vidare har vi redan från start anlitat professor och miljöexperten Nils Ryrholm som bistått oss i vårt arbete hela vägen säger Conny Bohlin vidare och vi känner oss därmed trygga att sätta i gång arbetet i Hejdeby.

Länsstyrelsen har i sitt beslut om terrängkörning satt upp ett villkor att dispensen inte gäller för bl.a. motorcyklar eller fyrhjulingar innan tävlingsdagarna den 25 och 26 oktober i år. Denna begränsning upphör om beslutet vinner laga kraft. Även lastmaskiner omfattas av samma villkor, men i övrigt gäller båda länsstyrelsens beslut även om de överklagas.

–  För arbetet med att bygga själva banorna, med eller utan andra fordon och maskiner, finns det alltså inget hinder och när det gäller iordningställandet av de båda arenorna (Roma grustäkten och gamla asfaltverket) omfattas det inte av villkoret om terrängkörningen säger Conny Bohlin.

–  För att förtydliga så har vi som arrangör laglig rätt att genomföra tävlingen som planerat i oktober även om ärendet inte vunnit laga kraft.

–  Vi har fullt stöd i att påbörja vårt arbete av samtliga 19 markägare som är direkt berörda av GGN 2.0 i Hejdeby. Till arbetet med banan innan anlitar vi entreprenörer som är vana och utbildade att arbeta i skog, natur och djurmiljö avslutar Conny Bohlin.

Gotland behöver GGN och GGN behöver Gotland.

För ytterligare information och frågor, kontakta:
Conny Bohlin
VD/CEO Nordic Sport & Event
0708 – 249494

FAKTA GOTLAND GRAND NATIONAL
ANTAL STARTANDE:
Över 3 400 från 15 nationer (deltagare från 5 – 75 år)
GÄSTNÄTTER:
28 000 (antal nätter GGN genererar under veckan)
OMSÄTTNING NÄRINGSLIVET:
100 000 000 kr/ år (resa, bo, äta och shoppa)
ERSÄTTNING FÖRENINGSLIVET: